دومین نشستِ وین تحت نام اعتمادسازی و انسجام ظرفیت ها برای تغییر افغانستان برگزار شد.

نبراس

دومین نشستِ وین تحت نام اعتمادسازی و انسجام ظرفیت ها برای تغییر افغانستان برگزار شد.

 به گزارش بخش خبری نبراس؛ دومین نشستِ پروسۀ وین برای افغانستان دموکراتیک به مدتِ سه روز  ( 24 تا 26 اپریل ) تحتِ نام اعتمادسازی و انسجام ظرفیت ها برای تغییر افغانستان در شهر وین پایتخت جمهوری فدرال اتریش برگزار گردید.

  در این نشستِ چهره های فعال در عرصه های علمی، فرهنگی، سیاسی، حقوق بشر، برابری زنان و جامعۀ مدنی اشتراک ورزیده و گفتگوی شان را ادامه داده اند. نشست در ساختمان انجمن برونو کرایسکی که یک اتاق فکر فعال در زمینۀ دیپلماسی و صلح  در شهر وین پایتخت اتریش است برگزار شده بود. نشست یاد شده را که مؤسسۀ امور بین‌المللی اتریش و سفارت افغانستان در وین میزبانی می‌کرد، با هدفِ برجسته سازی مشترکات در قالبِ زبان مشترک برای تغییر افغانستان راه اندازی شده بود.  

  در نشستِ یادشده بنیانگذار مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات نبراس استاد سید حسین اشراق نیز دعوت شده بود، ایشان در این نشست سخنرانی نموده و بر مواردِ مشخص مانند: هماهنگی روشمندِ ظرفیت های معتقد به ارزش های مردم سالاری و گفتمان حقوق بشری برای افغانستان، جدی شمردنِ خطر ایدئولوژی های افراطی و پشتیبانی از جنبش های دادخواهانه در کشور بویژه مبازرات زنان و دختران جهتِ رسیدن به حقوق و آزادی اساسی شان، تأکید نمودند.

  در این نشست مواردِ متنوعی موردِ بحث قرار گرفت و وضعیتِ فاجعه بارِ کنونی در افغانستان نگران کننده خوانده شد، نگرانی از اینکه افغانستان در انزوای بین المللی قرار گرفته و وضعیتِ اجتماعی را تا مرز فاجعۀ بشری به شدت آسیب پذیر نموده است. از همین رو بر هماهنگی بیشتر ظرفیت های سیاسی اجتماعی و فعالان عرصه های حقوق بشری تأکید شد. همچنان در این نشست فیصله به عمل آمد تا گروه کاری شکل بگیرد و نقشۀ راه برای تبیین چشم اندازِ روندِ وین به سوی آینده را ترسیم نماید، چیزی که در قطعنامۀ پایانی کنفرانس نیز بر آن تأکید شده است.

  استاد اشراق در مصاحبه با تلویزیون افغانستان انترنشنال کنفرانس وین را مفید ارزیابی نمود و تلاش برای شکل گیری زبان مشترکِ ظرفیت های متنوع کشور به هدفِ عبور از وضعیت ناهنجار کنونی، گشودن افق جدید در راستای تغییر را مهم به شمار آورد و بر سامانمندسازی هرچه بیشترِ آن تأکید کرد.

  گفتنی است؛ کنفرانس در فضای گرم گفتگو و رأیزنی در شهر وین طبق آجندا سازماندهی گردیده و با صدورِ قطعنامۀ مبنی بر نفی وضع موجود و تلاش برای بوجود آوردن اجماع فراگیرِ طیف های متنوع جهتِ تغییرِ مثبت در سرنوشتِ کشور پایان پذیرفت. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *