دور سوم نشست ویانا زیر نام “آیندۀ دموکراتیک افغانستان” برگزار شد

نبراس

 به گزارش بخش خبری نبراس؛ سومین نشستِ پروسۀ ویانابه مدتِ سه روز ( 4 تا 6 دسامبر ) تحتِ نام ایندۀ دموکراتیک افغانستان  در شهر ویانا پایتخت جمهوری فدرال اتریش برگزار شد.

  در این نشستِ چهره های فعال در عرصه های علمی، فرهنگی، سیاسی، حقوق بشر، برابری زنان، مطالعات صلح و جامعۀ مدنی اشتراک ورزیده و گفتگوی شان را ادامه داده اند. نشست در ساختمان انجمن برونو کرایسکی که یک اتاق فکر فعال در زمینۀ دیپلماسی و صلح در شهر ویانا است برگزار شده بود. نشست یاد شده را که مؤسسۀ مطالعات امور بین‌المللی اتریش و سفارت افغانستان در ویانا میزبانی می‌کرد، با هدفِ تدوین نقشۀ راه برای افغانستان دموکراتیک” راه اندازی شده بود.  

  در نشستِ یادشده بنیانگذار مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات نبراس استاد سید حسین اشراق نیز دعوت شده بود، ایشان در این نشست سخنرانی نموده و بر اهمیتِ نقشۀ راه تأکید نموده گفتند: داشتنِ نقشۀ راه در واقع مشترکات ما را تبیین می کند و نیز همچون چراغ راهنما عمل می نماید، همچنان به آسانی مخاطبان مان را متوجه چشم اندازهای پروسۀ ویانا برای تغییر افغانستان می کند، از همین رو دسته بندی مقوله های کلیدی ما را به تفاهم و زبان مشترک می رساند، مزیتی که ابهامات زیادی را برطرف و پاسخ های مان در برابرِ پرسش های گوناگون را همگون می سازد.

استاد اشراق اضافه نمود: افغانستان امروزه در رابطه با “امنیت انسانی در بدترین شرایط قرار دارد، اگر تعریف سازمان ملل در رابطه با امنیتِ انسانی را در نظر بگیریم همۀ عناصرِ آن یعنی ایمنی، سلامت، کرامت و مشارکت مردم افغانستان در وضعیتِ وخیمی قرار گرفته اند، همۀ آنها با تهدیدات مزمن و جدی سرکوب و استبداد، گرسنگی و فقرِ رو به تزاید، نقض سیستماتیک حقوق بشر و نفی مشارکت مردم  روبرو شده اند، وضعیتی که بقای زندگی روزمرۀ مردم افغانستان را با خطرات جدی روبرو کرده است، بنابراین ایجاب می کند  پروسۀ ویانا بر 4 محور تأکید نماید:

1. انسجام ظرفیت های معتقد به تغییرِ افغانستان به سوی مردم سالاری.

2. یکدست سازی طرح های برون رفت از بحران.  

3.  تدوین پلاتفرم سیاسی برای ارائۀ دیدگاه مشترک و چشم اندازِ نظم جدید در افغانستان

4. شکل گیری روند فراگیری که معطوفِ شکل گیری چتر بزرگ در راستای برون رفت از بحران کشور باشد.  

  در این نشست مواردِ متنوعی موردِ بحث قرار گرفت و وضعیتِ فاجعه بارِ کنونی در افغانستان نگران کننده خوانده شد، نگرانی از اینکه افغانستان در انزوای بین المللی قرار گرفته و وضعیتِ اجتماعی را تا مرز فاجعۀ بشری به شدت آسیب پذیر نموده است.

  استاد اشراق تأکید نمود:  بحثِ کانونی انگاشتن رویه های دموکراتیک برای برپایی نظام مشروع و برجسته کردن نظام سیاسی ساختار شمولی که در راستای توسعۀ پایدار سازماندهی شود برای گذار افغانستان از وضع موجود مهم است، چیزی که مقولۀ حکومت فراگیر بر بنای سهمیه بندی یا جابجایی میکانیکی چهره ها را بر نمی تابد، بلکه روند ویانا مشخص نماید که حکومت فراگیر در واقع حکومت ساختارشمولِ مبتنی بر ارادۀ آزاد مردم و ساختارمحور است، روندِ معقولی که معطوف “امنیت انسانی”، “توسعۀ پایدار” و “ثبات سراسری” باشد. 

گفتنی است؛ کنفرانس در فضای گرم گفتگو و رأیزنی در شهر ویانا طبق آجندا سازماندهی گردیده و با تصویبِ “نقشۀ راه و صدورِ قطعنامۀ مبنی بر نفی وضع موجود و تلاش برای بوجود آوردن اجماع فراگیرِ طیف های متنوع جهتِ تغییرِ مثبت در سرنوشتِ کشور پایان پذیرفت.  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *